Wednesday, October 04, 2006

BILA RASA BERTEMBUNG @ When Tastes Collide

Mungkin banyak dari kita sudah merasai macam mana makanan barat ini iaitu Spaghetti. Mesti kebanyakan yang tidak suka makanan ini ialah orang orang kampungan seperti sia ini. Apa bah sedap sangat dengan makanan ini sebab rasanya macam sia mau muntah saja. Selalu juga sia tengok dalam channel 11 tu cara memasak.

Selalunya mereka prepare dengan mengunakan spices seperti oregano, Basil dan satu ton tomatoes paste mangkali itu. Sia indak tau kalu mereka guna daging kah tidak itu sebab mereka kasih puok/potong daging tu sampai hancur. (Kawan kestau yang kuah tu ada daging tapi sia rasa macam tomato sauce sija sia rasa … masam lagi tu).

Ari .. itu cousin sia perempuan ada masak Spaghetti ini dan kami lah jadi mangsa untuk mencuba masakannya. Adoi … banyaknya dia masak dan sudah kena hidang dalam plate yang besar. Saya ini kalau cakap makanan seperti ini kureng sikit tapi supaya ambil hati cousin sia ini kami politely makanlah. Alamak … masamnya … adi macam mana mau kasih abis ni .. Sia kestau cousin sia yang rasa masinnya kurang sikit jadi sia pi ambil garam satu senduk ( Teknik sia mau kasih kurang masam bah ) Itu pun macam sia mau muntah tapi sia makan separuh saja dengan alasan heavy breakfast pagi tadi.

Aku masih ingat cerita aunty sia bila musim pi kasih bersih sawah padi waktu dulu-dulu. Ada nenek yang tinggal berdekatan dengan sawah padi aunty sia dan nenek ini panggil aunty sia untuk berehat sebentar. Nenek tu pun bawah minuman untuk aunty. Bila nampak cawan kopi itu …. Alala kotornya macam tidak kena cuci bah. Ngam-ngam aunty sia duduk dekat tangga saja sebab seluar panjangnya basah sebab baru dari sawah yang penuh air tu. Mau tidak mau kasih abis juga mau minum tapi bila nampak kekotoran itu selera tidak ada. Aunty dapat satu idea dan bila nenek itu tidak tengok ke arahnya aunty sikit sikit dia tuangkan diatas seluar basahnya itu … nasib air tidak brapa panas. Aunty buat cara ini sampai lah habis kopi itu. Tapi kalau tuangkan Spaghetti diatas@seluar apa kan jadi? Fikir-fikirkan lah.

No comments: